• Produkter for konkurrence og træning!
  • Gratis fragt over 500kr
  • Sikker betaling med DIBS

10 november 2016

Den Anaerobe Tærskel (AT) er det punkt hvor kroppen presses så meget at den begynder at danne mere mælkesyre end den kan nå at fjerne.
Dvs. at muskelarbejdet tilsidst hæmmes.

Der er forskel for personer hvornår denne grænse nås. For utrænede kan den ligge mellem 60-70 % HRmax og for trænede kan den ligge mellem 80-90 % HRmax.
Som regel tages der udgangspunkt i trænede personer, når man nævner tallet 87 % HRmax i forhold til det generelle skifte der opstår og når man træder over AT grænsen. Dvs at arbejdet bliver mere Anaerobt (opbygning af energi til muskler uden brug af ilt) end Aerobt (opbygning af energi til muskler med ilt).
Hvis man som utrænet gerne vil flytte sin anaerobe tærskel eller man som trænet gerne vil blive bedre til at arbejde med høje koncentrationer af mælkesyre i blodet, så skal man træne lige under eller lige over den anaerobe tærskelværdi i en relativt lang periode uden hviledage.
Eksempelvis: Enkeltstart på 20-30 min. mellem 85-89 % af HRmax

 

Michael Plahn
Maxim Træningsekspert

Relaterede blogindlæg

Denne hjemmeside bruger cookies til at forbedre dit besøg. Læs mere om cookies på dette site.
Dine varer er lagt i kurven. For at udnytte rabatten, må du være logget ind som medlem.
LOG IND eller BLIV MEDLEM