• Produkter for konkurrence og træning!
  • Gratis fragt over 500kr
  • Sikker betaling med DIBS

10 november 2016

Hvis du har brug for en simpel god fingerregel i forhold til træningsplanlægning af dit daglige, ugentlige, månedlige eller årslige træningsplanlægning, så kan en løsning være 80/20 reglen.
Undersøgelser har vist at de fleste elite udholdenhedsatleter – bruger ca. 80 % af deres træningstid i ”let intensitet” (Zone 1 + 2 eller 77 % maxpuls).
I de fleste tilfælde kan man dele de sidste 20 % op i 15/5. Dvs. 15 % i moderat intensitet og 5 % i høj intensitet.

Ud fra disse oplysninger kan eksempelvis et ugentligt træningsprogram på 10 timer med fordel, se således ud:

8 timer i ”Let intensitet eller 65-77 % HRMax”
1,5 time i ”Moderat intensitet eller 78-86 % HRMax”
0,5 time i ”Høj intensitet eller 87-95 % HRMax”

For at kunne se dine pulsværdier i procenter, vil der skulle bruges et pulsur med procentvisning.

Michael Plahn
Maxim Træningsekspert

Relaterede blogindlæg

Denne hjemmeside bruger cookies til at forbedre dit besøg. Læs mere om cookies på dette site.
Dine varer er lagt i kurven. For at udnytte rabatten, må du være logget ind som medlem.
LOG IND eller BLIV MEDLEM